2012-01-24
 09:34:42

Utgång + Stolthet.

Ska iväg till Uppsala i helgen och gå ut med några gammla arbetskamrater :)
Alltid kul med lite återträffar. :) Men eftersom jag käkar medicin så blir det en vit utgång för min del!
Vit på mer än ett sätt verkar det som. Det snöar.. SUCK.. Det innebär att jag måste gå i djup snö till dagis med vagnen. Tänkte om jag skulle ta en pulka i stället? Känns lite enklare då :) Men blir så kallt om rumpan efter ett tag även om man har filt. Vi får se, Blir nog vagnen iaf. Idag åker vi iväg lite senare än igår så jag satte mig här medans liten målar ett tag...
Datorn håller på att krångla igen.. Hittar inte mina filer. Fast jag ser att de finns där.. Måste starta om datorn så jag orkar inte skriva ngt längre nu...
Måste bara berätta om klassen igår.. Engelskan. KUL! vår lärare hade bakat energikakor/"flap jacks" från jamieoliver. Vi kollade lite på ett av hans program och sen fick vi läsa en text med honom oxå. Det tråkiga är att jag är i en helt annan liga än de andra i min klass. Jag är hungrig och VILL lära mig. Jag diskuterar med läraren och svarar på frågor. Jag försöker verkligen göra bra ifrån mig... De andra i klassen sitter tysta och stirrar ner i golvet. Vågar inte prata, Vågar inte ställa frågor. Vågar inte göra bort sig... VARFÖR? Jo för de dömmer andra. Och när de dömmer andra så sätter de även en viss standard på sig själva. Och lever de då inte upp till den standarden så kan de ju inte visa att de inte duger.... Vi har en man. Jean. (med fransk uttal) Som är ifrån det lilla stället Burundi I Afrika. 
Han har varit i sverige i 3 år och pratar inte alls bra svenska eller engelska. Men jag ser upp till honom!
Han är strax över 60 år. Och han försöker! Han är den enda som verkligen ger sig in för att lära förutom mig.
Han hittar inte alltid orden. Men försöker göra sig förstådd ändå! Det får ta tid. Det får bli fel! För att lära två nya språk i den åldern är inte lätt! Han har berättat så mycket intressant om politik och familjen som är kvar i Burundi för att jag har haft tid att lyssna. Inte avbrutit och låtit honom få dela med sig.
Tror inte de andra sur-kattorna i min klass skulle ta sig den tiden. Tänk vad de går miste om!
Det är en grupp med kvinnor i 35-50 års åldern i min klass. Jag förstår inte vad de gör där om jag ska vara ärlig.
Gnäller och klagar. Tittar ner på mig bara för att jag är yngre.
För jag är så ung. Jag kan inte veta mycket om livet. Jag har inte varit med om så mycket.. PFFT!
Ni skulle bara veta.. Antagligen har jag varit med om mycket er än många av er... Tragiskt egentligen.
De säger inget, Men man ser på hela deras attityd vad de tänker. Jag kan fråga ngt och de lixom fnyser tillbaka..
Jag säger inte att de ska älska mig, eller måste bli mina vänner. Jag vill inte ha sådana vänner ändå.
Men jag förstår inte vad som gjort dem så griniga. Antagligen har de inte fått ngt på länge. 
De går i samma gammla spår som de alltid gjort. Handlar i samma affär som de alltid gjort. Umgås med samma gammla bittra människor och kommer ingenstans. Så de är väl sura på att jag som ung fortfarande har drömmar och faktiskt större möjligheter att inte bli lika tragisk som dem.
I sverige får man inte vara stolt över sig själv.. Då "tror man sig vara något" Och ni har väl inte undgått frasen "du ska inte tro du är ngt" Man får inte vara bättre än andra. Man får inte sticka ut. Man måsdte ställa sig i ledet och vänta precis som alla andra..
JAG VÄGRAR!
JAG ÄR BRA!
JAG ÄR FANTASTISK!
JAG ÄR UNDERBAR!
JAG ÄR STOLT ÖVER MIG SJÄLV!
Detta betyder inte att jag är bäst på allt, jämt. Men det betyder att jag respeterar mina goda sidor när jag har dem. Jag skrattar åt mig själv om jag skulle göra ngt tokigt. Jag driver med mig själv om pinsamma saker jag gjort. Därför tycker jag det är helt okej att jag faktiskt skryter lite oxå!
En tjej på min andra klass sa att hon valde att gå på den för att hon hade så dåligt självförtroende..
Hur stark är det inte att berätta det? Hon har inget dåligt självförtroende. Då hade hon inte vågat säga det.
Hon har en dålig självbild. Där hon tycker att hon inte duger. Antagligen har hon blivit dömd tidigare och inte vågat se hur bra hon faktiskt är!
SHIT! det blev ju jätte långt fast jag bara skulle skriva lite snabbt.. Måste borsta tänderna nu kaffet har precis tagit slut.. Hörs...



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: